
Piața muncii se schimbă: IT-ul și construcțiile pierd teren, alte domenii preiau conducerea
Peste jumătate dintre joburile postate în această perioadă s-au adresat candidaților cu maximum doi ani de experiență
27 Iunie 2025
citește mai multArticol de Emanuela Pană
Redactor
Românii pot accesa acum credite bancare cu garanții de stat prin Programul Noua Casă 2025, pentru achiziția de locuințe noi. Totuși, programul vine cu anumite restricții privind închirierea imobilului și stabilirea unui sediu de firmă în acesta.
Fondul Național de Garantare a Creditelor pentru Întreprinderile Mici și Mijlocii a anunțat marți, printr-un comunicat, că Programul Noua Casă 2025 este acum operațional. Plafonul de garantare aprobat de Ministerul de Finanțe, în valoare de 500 de milioane de lei, a fost deja repartizat celor 13 finanțatori înscriși în program.
Băncile înscrise și anul acesta în program, cărora FNGCIMM le-a alocat plafoane de garantare, sunt: Alpha Bank, BCR, BRD-GSG, CEC Bank, Banca Transilvania, ING Bank, Raiffeisen Bank, Libra Internet Bank, EXIM Banca Românească, Unicredit Bank, Garanti Bank, Vista Bank și Techventures Bank.
Astfel, românii care vor să își cumpere o locuință pot apela la una dintre băncile partenere pentru întocmirea dosarului de credit și trimiterea acestuia către FNGCIMM, pentru obținerea garanției de stat.
Prin programul Noua Casă 2025, românii pot accesa credite în lei de până la:
Dobânda este variabilă și se calculează în funcție de IRCC (Indicele de referință pentru creditele acordate consumatorilor), la care se adaugă o marjă fixă de maximum 2%.
Comisionul anual de garantare plătit către FNGCIMM este de 0,15%, stabilit de Ministerul Finanțelor și calculat la soldul creditului. Pentru locuințele de până la 70.000 de euro, comisionul se aplică la 50% din sold, iar pentru cele de peste 70.000 de euro, la 60% din sold.
Depozitul colateral reprezintă echivalentul a trei rate de dobândă și este constituit pentru garantarea acesteia. Alte costuri includ prima de asigurare a imobilului, taxele notariale pentru achiziția locuinței și alte cheltuieli asociate. Pentru detalii complete despre toate costurile, băncile partenere pot oferi informații suplimentare.
„Programul continuă să beneficieze de condiții preferențiale, cu 30% mai reduse decât nivelul pieței, în ceea ce privește nivelul onorariilor notariale pentru autentificarea contractelor de vânzare-cumpărare și a oricăror altor acte care se încheie, cu anumite excepții prevăzute în mod expres în legislația incidentă”, precizează Fondul.
Vezi și: Strategia firmelor din România pentru reducerea cheltuielilor: angajații devin colaboratori
Antreprenorii care vor să-și stabilească sediul firmei în locuința cumpărată prin programul Noua Casă sau cei care intenționează să închirieze imobilul trebuie să țină cont de anumite restricții impuse de program.
Dacă vrei să închiriezi un imobil cumpărat prin programul Noua Casă, trebuie mai întâi să obții acordul băncii finanțatoare. Apoi, trebuie să ceri în scris și aprobarea Ministerului Finanțelor Publice – Direcția Generală de Trezorerie și Datorie Publică, atașând acordul băncii. Potrivit Ghidului Noua Casă, aceste două acorduri sunt necesare când înregistrezi contractul de închiriere la administrația financiară de care aparții.
Pentru a deschide un sediu de firmă sau pentru a vinde locuința cumpărată prin program după împlinirea a 5 ani, trebuie să te adresezi direct băncii și Ministerului Finanțelor Publice – Direcția Generală de Trezorerie și Datorie Publică.
Dacă vrei să vinzi locuința înainte de expirarea perioadei de interdicție de 5 ani de la data semnării creditului, legislația permite acest lucru doar în anumite cazuri:
Vizualizări: 0
Vezi toate articolele
Vezi toate produsele