
Piața muncii se schimbă: IT-ul și construcțiile pierd teren, alte domenii preiau conducerea
Peste jumătate dintre joburile postate în această perioadă s-au adresat candidaților cu maximum doi ani de experiență
27 Iunie 2025
citește mai multArticol de Emanuela Pană
Redactor
Începând cu 1 iulie 2024, firmele, PFA-urile și alte persoane juridice trebuie să folosească sistemul e-Factura pentru tranzacțiile business to business (B2B). Începând cu 1 iulie 2024, este obligatorie trimiterea facturii electronice prin sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii acesteia.
De la 1 iulie 2024, a intrat în vigoare o nouă etapă a obligațiilor privind utilizarea sistemului e-Factura de către firme, persoane fizice autorizate (PFA) și alte persoane juridice în relațiile business to business (B2B). Astfel, a devenit obligatorie transmiterea facturii electronice prin sistemul RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii facturii.
Practic, de la 1 iulie 2024, facturile pe hârtie sau primite prin e-mail nu mai pot fi înregistrate în contabilitate. Acum, firmele (inclusiv PFA-urile) pot înregistra doar facturile primite în Spațiul Privat Virtual (SPV), cu semnătură electronică. Aceste facturi pot fi descărcate din SPV sau pot fi gestionate folosind un software de facturare de pe piață.
Facturile trebuie transmise în sistemul național RO e-Factura în termen de 5 zile calendaristice de la data emiterii. Se va aplica o amendă de 15% din valoarea facturii pentru:
Se va aplica o amendă pentru nerespectarea termenului de 5 zile calendaristice pentru transmiterea facturii electronice prin e-Factura:
La aplicarea acestor amenzi, experții au observat că furnizorul poate fi sancționat de două ori pentru aceeași faptă, contrar principiului „non bis in idem” (regula potrivit căreia o persoană nu poate fi urmărită ori judecată de două ori pentru aceeaşi faptă – n.n).
De asemenea, cumpărătorul poate fi sancționat cu 15% din valoarea facturii, chiar dacă are motive legitime să înregistreze în contabilitate o factură primită prin e-mail. Cumpărătorul nu poate controla trimiterea facturii electronice de către furnizor.
După prima zi de aplicare a acestor obligații, mulți contabili și antreprenori s-au plâns pe grupurile de Facebook de întreruperi în funcționarea sistemelor ANAF și ale Ministerului Finanțelor, relatează StartupCafe.
„Cât de mai târziu, că de la ora 2 tot încerc? Furnizorul trebuie să încarce factura pentru ca apoi clientul sa îi plătească, pentru că furnizorul are de plătit contribuții urgente pentru că așteaptă certificat fiscal de la ANAF, pentru a i se plăți subvenția de la șomaj. Toate urgente! Și Boloș apasă pe un buton!”, a scris o persoană pe grupul de FB eFactura Romania.
„Începând de aseară (1 iulie), în jurul orei 22:00, nu mai merg API-urile e-Factura”, a scris un alt membru al grupului, care a revenit ulterior: „LATER EDIT: API-urile E-Factura au redevenit funcționale în jurul orei 8:07”.
Există anumite situații și categorii de contribuabili care sunt exceptate de la utilizarea sistemului RO e-Factura. Acestea includ:
Vizualizări: 0
Vezi toate articolele
Vezi toate produsele